میهن صنعت:

مواظب‌ سلامتی خود در نوروز باشید ‌

میهن صنعت: پزشکان همواره بعد از ایام تعطیلات نوروز با افزایش مراجعات افراد به مطب ها و درمانگاه ها مواجه هستند یکی از شایع‌ترین علت‌ها مصرف بیش از حد تنقلات است که باعث افزایش وزن افراد می‌شود و مشکلاتی برای سلامت آنها ایجاد می‌کند، این وضعیت در بیماران ق

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، تعطیلات عید، فرصت مناسبی است برای تجدید قوای روحی و جسمی و لذت بردن از طبیعت بهاری و البته خوردن غذاها و تنقلاتی که در مهمانی‌ها و دید و بازدیدها تدارک دیده شده است، اما گاهی بی توجهی به تغذیه و مصرف مواد غذایی ناسالم یا افراط در مصرف مواد غذایی پرکالری مانند آجیل، شیرینی، شکلات و انواع و اقسام تنقلات رنگارنگ علاوه بر افزایش وزن می‌تواند باعث بروز عوارضی مانند چربی خون، افزایش فشارخون و هزار و یک دردسر دیگر شود‌.

 

 

 

فشار خون بالا یکی از عوارض پر خوری تنقلات است‌، تنگی نفس و پیشرفت بیماری در بیماران قلبی نیز از علل عدم رعایت رژیم غذایی در تعطیلات نوروز است‌.

 

 

 

یک متخصص تغذیه به ایسنا می‌گوید: در ایام نوروز برنامه غذایی روزانه ، معمولا دستخوش تغییر می‌شود ممکن است بعضی از افراد صبح‌ها به علت دیر برخاستن از خواب و رفتن به مهمانی‌ها صبحانه نخورند که این نخوردن صبحانه موجب تمایل بیشتر به مصرف آجیل و شیرینی می‌شود و در نتیجه مواد پروتئینی لازم به بدن نمی‌رسد‌.

 

 

 

محمدی ادامه می دهد: گاهی اوقات نیز در ایام عید شیرینی و آجیل جایگزین ناهار می‌شود و برخی افرادی که در مصرف تنقلات افراط می‌کنند، به علت سیر شدن یا ترس از چاقی یک یا چند وعده غذایی اصلی را حذف می‌کنند، هر چند تنقلات حاوی ارزش تغذیه‌ای بالایی هستند، اما نمی‌توانند جانشین غذای اصلی شوند‌.

 

 

 

وی می‌گوید: به طور طبیعی در طول مسافرت اشتهای افراد زیاد می‌شود و میل به مصرف تنقلات و شیرینی‌جات و حتی صرف چند وعده غذایی اضافی افزایش می‌یابد و ممکن است به جای سه وعده‌، پنج وعده غذا با حجم بیشتر مصرف شود، بعلاوه استفاده از نوشابه‌های گازدار و کنترل نکردن رژیم غذایی روزمره و مصرف چربی‌ها و غذاهای آماده در طول سفر بیشتر می‌شود‌(مخصوصا در ایام تعطیلات نوروزی) که اغلب منجر به افزایش فشار خون، چربی خون‌، بالا رفتن کلسترول مضر و در نهایت چاقی می‌شود‌.

 

 

 

محمدی می‌افزاید: برای جلوگیری از چاقی و اضافه وزن و بروز بیماری‌های ناشی از آن، مسافران نوروزی مصرف آجیل، تخمه، شیرینی و شکلات را به حداقل برسانند و در طول سفر از مصرف بی رویه نوشابه‌، چیپس، پفک، سوسیس، کالباس، پیتزا و به طور کلی غذاهای آماده بپرهیزند‌.

 

 

 

وی می‌گوید: تعطیلات عید بهترین زمان برای انجام دادن ورزش و فعالیت بدنی برای شماست. پس سعی کنید از این زمان استفاده کنید و به همراه دوستان و یا فامیل برای پیاده روی و یا کوهنوردی بروید. مطمئن باشید هم شما از آن لذت خواهید برد و هم بدن شما برای افزایش فعالیت بدنی در سال جدید آماده می‌شود.

 

 

 

این متخصص تغذیه می‌گوید: مصرف شیرینی در دید و بازدید های عید رایج است، ولی همان طور که می‌دانید مواد نشاسته‌ای و قندی‌ که در شیرینی جات وجود دارند به راحتی تبدیل به چربی می‌شوند و فرد را چاق می‌کند. لذا باید تا حد ممکن از مصرف شیرینی و آجیل در ایام عید خودداری کرد.

 

 

 

به گزارش ایسنا،هدف از دید و بازدید و مهمانی‌های ایام عید، خوردن زیاد نیست، سعی کنید لذت‌های دیگر مانند ‌ورزش کردن را هم در این سال جدید تجربه کنید‌.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=44675
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه