نحوه محاسبه میلگرد ساختمان به چه صورت است؟

میلگرد (Rebar) به عنوان پروفیل طویل و توپر برای افزایش مقاومت کششی بتن به کار می‌رود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، میلگرد (Rebar) به عنوان پروفیل طویل و توپر برای افزایش مقاومت کششی بتن به کار می‌رود. محققان بعد از بررسی‌های فراوان دریافتند که بتن به تنهایی در برابر تنش کششی عملکرد ایده‌آلی ندارد. بر همین اساس امروزه از میلگرد برای مسلح کردن آن استفاده می‌کنند. کارشناسان معتقدند که میلگرد می‌تواند شکل‌پذیری، عمر و قابلیت باربری سازه را افزایش دهد

انواع بر اساس شکل ظاهری

میلگردها بر اساس ظاهر به چهار دسته تقسیم می‌شوند که البته هر کدام دارای قابلیت و کارآیی ویژه‌ای هستند. مهندسان بر اساس نقشه و کاربری سازه نوع میلگرد را مشخص می‌کنند که دارای اهمیت بسیار بالایی است. در معرفی انواع میلگرد بر اساس شکل ظاهری می‌توان به میلگرد ساده (A1)، میلگرد آجدار مارپیچ(A2)، میلگرد آجدار جناغی(A3) و در نهایت میلگرد آجدار مرکب(A4) اشاره کرد. لازم به توضیح است که میلگرد‌ها بر اساس روش‌های نورد‌گرم، نورد‌سرد، میکروآلیاژی و روش نرمکس تولید می‌شوند.

محاسبه میلگرد یک طبقه

مهندسان معمولا پیش از آغاز پروژه میزان میلگرد مصرفی آن را محاسبه می‌کنند که این موضوع از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای در ساخت و ساز برخوردار است. بر همین اساس به محاسبه مصالح مورد نیاز در پروژه‌ها را متره می‌گویند. با توجه به نقش میلگرد در ساختمان باید توجه داشته باشیم که این محصول در فونداسیون به صورت طولی، عرضی و تقویتی اجرا می‌شود. لذا برای محاسبه قیمت میلگرد فونداسیون یک طبقه، باید تعداد میلگردهای طولی، تقویتی و عرضی آن را حساب کنیم.

محاسبه مقاطع طولی: این مقاطع در طول فونداسیون و در دو ردیف بالا و پایین قرار می‌گیرند. در ضمن برای محاسبه وزن این میلگردهای طولی باید حتما اندازه طول یکی از میلگردهای بکار رفته را به دست آورد.

محاسبه مقاطع عرضی: این نوع میلگردها همانطور که از نامشان پیدا است در عرض فونداسیون قرار می‌گیرند و نحوه کاربرد آنها کاملا شبیه مقاطع طولی است.

در پایان

میلگرد ها از اجزاء اصلی سازه ها به حساب می ایند و محاسبه دقیق آنها به سازنده کمک می کند تا هزینه ها و زمان به حداقل برسد. شرکت پیوان به واسطه نیم قرن تجربه در زمینه تامین و توزیع مقاطع و ورق‌های فولادی به خریداران خود مناسب‌ترین قیمت آهن و میلگرد را ارائه می‌کند.

انتهای رپورتاژ آگهی/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=265659
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه