با حضور معاون اول رييس جمهور

پروژه موليبدن مجتمع مس سونگون افتتاح شد

پروژه ملي استحصال موليبدن از کنسانتره مس توليدي کارخانجات تغليظ مجتمع مس سونگون با عيار 54 درصد، ظرفيت3300 تن در سال و سرمايه گذاري 570 ميليارد ريال با حضور معاون اول رييس جمهوري افتتاح شد.


به گزارش پايگاه خبری تحلیلی میهن صنعت  در اين مراسم که در مجتمع مس سونگون برگزار شد، دکترغضنفري وزير صنعت، معدن و تجارت، وزراي نيرو، کشاورزي، راه و شهرسازي، رييس هيات عامل ايميدرو، نماينده ورزقان، استاندار آذربايجان شرقي و جمعي از مسوولان محلي حضور داشتند.

در اين مراسم، دکتر رحيمي معاون اول رئيس جمهور با اشاره به اجراي پروژه موليبدن سونگون گفت: اقدام بسيار بزرگي در منطقه صورت گرفته و تلاش‌هاي زيادي براي راه اندازي اين پروژه انجام شده است.

وي افزود: با تلاش متخصصين و کارشناسان کشور، صنعت مس را که سالها پيش در کرمان خارجي‌ها در آن نقش داشتند، امروزه بدست کارشناسان ايراني بنا نهاديم و صد درصد بومي است.

دکتر رحيمي ادامه داد: اکنون که به اين حد از علم دست يافته‌ايم بايد تلاش کنيم تا تمام ظرفيت ها را در اينجا راه‌اندازي نماييم.

وي اضافه کرد: آنچه باعث هراس دشمنان اسلام است بمب هسته اي نيست بلکه علم و تکنولوژي است که ما مسلمانان به آن دست پيدا کرده ايم و آنها از قوي شدن ما مي‌ترسند.

معاون اول رئيس جمهوري با اشاره به حادثه زلزله در منطقه گفت: مردم شريف منطقه انسان‌هاي سخت کوش و با ايماني هستند که اکنون دچار مشکل شده اند و به کمک ما احتياج دارند. دولت نيز با تمام توان در رفع مشکلات آنها مي‌کوشد.

در ادامه مراسم دکتر غضنفري وزير صنعت معدن و تجارت با قدرداني از تلاش‌هاي مديران کارشناسان و کارگران و سرمايه گذاراني که در جريان راه اندازي اين پروژه تلاش کرده بودند گفت: شرکت ملي صنايع مس ايران پروژه هاي بسيار خوبي در استان آذربايجان و کرمان دارد که اميدواريم بزودي به مرحله اجرا درآيد.

به گزارش میهن صنعت به نقل از صنعت نیوز وزير صنعت معدن و تجارت افزود: ايران يکي از ده کشور معدني هم به لحاظ تنوع و هم ذخائر مواد معدني است و علاوه بر آن هنوز هم در کشور منابع معدني زيادي داريم که مي توانيم با فعال کردن آن به رشد و توسعه کشور بيفزاييم.

وي ادامه داد: ذخاير مس فقط در آذربايجان و کرمان وجود ندارد، بلکه کل ايران داراي ذخاير غني مس است.

دکتر غضنفري تاکيد کرد: از شرکت ملي صنايع مس ايران مي‌خواهم که به همه استان‌ها توجه داشته باشد و با نگاه عادلانه در تمام استان‌ها سرمايه گذاري کند.

وزير صنعت معدن و تجارت با اشاره به طرح هاي توسعه شرکت مس گفت: در سال گذشته 40 ميليون تن سنگ مس سولفيدي توليد شده و امسال تا 44 ميليون تن برداشت خواهيم کرد.

وي افزود: ظرفيت مجتمع مس سونگون 250 هزار تن است و انشا الله پس از بهره برداري از فاز دو تغليظ اين ميزان به 300 هزار تن خواهد رسيد.

غضنفري با اشاره به اينکه موليبدن يکي از عناصر با ارزش کنسانتره مس است، اظهار داشت: بايد در برنامه‌هاي آتي نسبت به ساخت کارخانه هاي اکسيد موليبدن اقدام شود تا با ساخت فولاد آلياژي بتوانيم کارخانه‌ها و صنايع پايين دستي را ايجاد کرده و به صادرات بيشتري برسيم.

وزير صنعت، معدن و تجارت در پايان ضمن تسليت به بازماندگان حادثه تاسف بار زلزله در استان گفت: اين وزارت خانه از بدو حادثه، هر آنچه که دولت براي ساخت مناطق زلزله زده درخواست کرد در اسرع وقت آماده کرده و به اين مناطق ارسال داشته است. اميدوارم با عنايت حضرت حق قبل از شروع فصل سرما بتوانيم سقفي بالاي سر تمام زلزله زدگان بنا سازيم.

در ادامه مهندس دهقاني نماينده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه اميد است تاکيد رئيس محترم جمهوري در خصوص توليد مس خالص در مجتمع مس سونگون تحقق يابد گفت: ما بايد تلاش کنيم صنايع پايين دستي مس را در شهرستان ايجاد نماييم تا باعث ايجاد ارزش افزوده و اشتغال زايي در منطقه شود.

وي افزود: در اولين گام با راه اندازي پروژه موليبدن اين مجتمع، گام در اين راه نهاده‌ايم و اميدوارم در آينده‌اي نزديک صنايع پايين دستي اين پروژه نظير فرو موليبدن و اکسيد موليبدن هم راه اندازي شود.

نماينده مردم ورزقان و خاروانا با اشاره به خرابي هاي وسيع و ويراني و آسيب جدي به شهرستان ورزقان درحادثه زلزله اخير گفت: از دولت مي خواهم توجه جدي به بازسازي اين منطقه داشته باشد.

در اين مراسم همچنين مهندس شريفي مديرمجتمع مس سونگون گفت: پروژه موليبدن مجتمع در طول سه سال و با تجهيزات بومي راه‌اندازي شده است و فقط بعضي از تجهيزات که ساخت آن مقرون به صرفه نبوده خريداري شده است.

 

 وي افزود: اين پروژه براي 60  نفر به‌طور مستقيم و براي 200 نفر به‌طور غير مستقيم اشتغال زايي کرده است.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=3561
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه